jump to navigation

… Och jag också! november 11, 2007

Posted by kataklysm in Karl-Johan.
trackback

 

Rackarns bananer! Nu har min bittre lille kamrat Mikael vaknat till liv igen. Med ens kände jag en otrolig press att ta upp kampen om titeln ordbajseriernas mästare.

 

Jag känner mig också nödgad att delge er att det är en mindre bitter Karl-Johan som skriver nu än den som skrev senast. Jag är visserligen fortfarande hårig och motbjudande, mitt kärleksliv är ungefär lika spirande som en näckros i Gobiöknen och inte är jag rik heller. Men jag bor lyxigare än senast. Sitter just nu och fiser i en flott 2,5a i Uppsala. Jag har den alldeles för mig själv när hyresvärden är på friarstråt i Estocolmo. Han får kärlek, jag får kvadratmeter. Och soffan för mig själv. Dessutom har jag lagt juridiken på skohyllan. Den var inte värd mitt nyanserade språk och mitt fatalt ologiska tänkande. I stället ägnar jag mig åt att studera retorik, och det är därför jag numera kan få er att läsa såhär långt innan ni tappar intresset. Seså. Ett stycke till.

 

Retorik är ett otroligt intressant ämne som bygger på en otroligt menlös terminologi. Fy skam om man i en retorisk analys använder uttrycket ”retorisk fråga” i stället för interrogatio. Det finns heller inga tal som har inledningar. Det heter exordium. På Uppsala universitet har man helt enkelt ersatt sunt förnuft, språkkänsla och stilmedvetenhet med 30 högskolepoäng, bara genom att rota fram 2500 år gamla latinska och grekiska termer. Häpnadsväckande. Men likt en van bloggare som med lätthet hanterar språket (har säkert postat 10 inlägg här. WUHA!) så skrattar jag hela vägen till Centrala Studiestödsnämnden. Inte för att jag tar bidrag för att läsa den här kursen, jag lever på besparingar. Men principen räcker för att göra mig glad.

 

Nog om studier, det finns väl ingen som vill veta nåt om universitetet. I stället: vinterskor. Ta mig tusan om det inte är det största i-landsproblemet som finns. Vinterskor är tråkiga att köpa. De är stora och klumpiga. Är de varma ser de borgerliga/nazistinspirerade ut. Har man storlek 45 gör inte det saken bättre. Tack, industrisamhället för att det gör sitt bästa för att motverka de årliga klimatsvängningarna på våra breddgrader och ersätta dem med en konstant istid när Golfströmmen upphör. På så vis kanske industrin kan koncentrera sig på att få till snyggare, roligare vinterskor när ett par sneakers blir lika med amputation av tår.

 

Ni ser, ingen bitterhet här inte! Nu ska jag gå och lägga mig. Heeeelt ensam. Sen ska jag gå upp kl 07.00. Inte för att jag måste, jag har inget som är viktigt i tillvaron vid den tiden på dygnet, utan för att jag inte ska tro att jag är värd att få sova lite extra. Jag ska låta bli att ta på mig strumpor så att jag känner hur kallt golvet är. Det är enda sättet att förbereda sig på en vinter i ett par läckande, men snygga, sneakers.

 

 

   

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Lämna en kommentar